Pages

Monday, June 23, 2014

DIY Birthday Card

Assalamualaikum,
Oleh kerana esok adalah birthday en.ed, so hari ini saya diy birthday kad untuk en.ed. Lepas breakfast je, terus kerah panglima-panglima saya kaler birthday kad untuk daddy diorang. Oleh sebab si kecil pon sebok juga, so saya sediakan juga untuk dia kertas bertulis happy birthday daddy supaya dia dapat conteng atas paper tu.

Saya gunakan peralatan seperti gam, gunting, pisau, gam tembak, stapler,kad kahwin, art anak-anak,doily paper, sedikit kotak dan kertas. Untuk kad pula, saya gunakan kad kahwin kami yang lama, gunting dan buang bahagian dalam kad. Tampal art anak-anak sebelah kiri dan magician word saya dekat belah kanan :). Saya just guna reben dan bunga kecil sebagai hiasan. Simple. Kertas pula bakar atas dapur gas jer. Nak buat gempak-gempak dengan adanya dua orang panglima tu memang takla, semua kena buat dengan express. So ini sahajalah yang dapat disiapkan dalam masa sejam bersama-sama panglima saya.

Bahagian depan kad pula saya gunakan doily paper untuk menutup bentuk love pada kad kemudian potong sedikit kotak dan koyakkan bahagian dalam kotak untuk mendapatkan garisan-garisan yang cantik pada bahagian dalam kotak. Kemudian dengan menggunakan tulisan yang tak berapa cantik, tuliskan birthday wishes, gunting dan tampal di atas kotak kecil tadi menggunakan stappler. Sila lihat gambar untuk lebih pemahaman.


Antara peralatan yang saya gunakan. 

Potong bahagian kad yang tidak diperlukan.

Potong dan koyakkan sedikit kotak.

Bahagian dalam kad. Sebelah kiri adalah art anak-anak. 
Tampal art dan reben menggunakan stapler.
Sebelah kanan, gunting sedikit kertas dan bakar atas dapur gas sahaja. 
Tampal kertas beserta reben dan juga bunga.
Berhati-hati semasa membakar kertas. So simple.

Wallah dah siap....
Bahagian depan kad. Tampal doily paper atas kad.
Tulis birthday wishes atas kertas, then stapler kertas atas kotak dan tampal atas doily paper
Letakkan bunga sebagai hiasan. Tulisan memang tak cantik. Abaikan.

p/s : Kos penghasilan = RM0. Alhamdulillah... dapat juga hasilkan kad tak seberapa untuk husband.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...